Help, ik zoek een idee!

De zomer maanden hebben toch altijd een speciaal sfeertje. De vakantie komt er nog aan, of je kunt al terugkijken op een heerlijke ontspannen tijd. De zon schijnt en ’s avonds eet je lekker buiten op het terras met een heerlijk glaasje wijn.

 

Maar je bent ook ondernemer en dat ben je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. De zomerperiode is een uitgelezen tijd om even afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen en verder te kijken naar de toekomst.

 

En misschien overkomt jou ook waar ik zelf regelmatig tegenaan loop. Het loopt allemaal best wel aardig, maar ergens heb je toch het idee dat er meer uit te halen valt. De vraag is alleen hoe? De ideeën daarvoor die komen niet spontaan naar boven. Maar troost je, je bent niet de enige die hiermee worstelt. Mensen die spontaan het ene na het andere idee opperen zijn sterk in de minderheid.

 

Creatief denken, hoe doe je dat?

Hoe kom je tot onconventionele, nieuwe en creatieve gedachtegangen? Dat is niet een kwestie van aanleg, creativiteit of geluk hebben……dat is gewoon hard werken. En daar zijn effectieve technieken voor.

 

Er zijn veel verschillende technieken om te komen tot nieuwe onverwachte en creatieve ideeën. Ideeën die ook daadwerkelijk reëel en uitvoerbaar zijn. Al deze technieken hebben gemeen dat ze volgens strikte regels uitgevoerd worden. En dat is nodig, want uiteindelijk wil je wel met een echt waardevol resultaat naar huis.

 

Creativiteit blokkeert

Alex Osborn was de eerste die een techniek voor creativiteit samenpakte en er de naam ‘brainstormen’ opplakte. Osborn stond aan het hoofd van een creatief topbureau in de USA. Zij moesten dus meer dan gemiddeld sterke en originele ideeën ontwikkelen voor grote en kleine merken. Wat hem opviel dat was dat zijn mensen vaak met geweldige ideeën kwamen, vooral als ze in hun eentje werkten. Tijdens meetings, of in een groep was het resultaat vaak veel minder. Alsof hun creativiteit dan blokkeerde.

 

Wat gaat er fout in een gewone meeting?

Probleem was dat tijdens deze meetings, de mensen meer tijd en aandacht besteedden aan het bediscussiëren van de voorgestelde ideeën dan aan het ontwikkelen van ideeën. Mensen waren meer bezig zijn eigen idee te verdedigen dan zich open te stellen voor een nieuw idee. Alex Osborn dacht ‘dit moet beter kunnen’. Daarvoor ontwikkelde hij een methode die wij nu ‘brainstormen’ noemen.

 

Zijn ‘brainstorm-techniek’ leverde meteen meer resultaat:

  • Als mensen samen over ideeën en of oplossingen spreken, komen er significant betere, originelere ideeën of oplossingen
  • De techniek van brainstormen stimuleert mensen om los van vaste patronen te denken
  • Brainstormen levert zowel voor oude als voor nieuwe problemen frisse ideeën op

 

Waarom werkt brainstormen

Brainstormen is niet met de benen op tafel en ongestructureerd over ‘nieuwe’ ideeën nadenken.

  • Om het maximale eruit te halen werk je vanuit een set basisregels en technieken die jou en je team helpen om tot ideeën te komen.
  • Brainstormen nodigt uit om vanuit meerdere perspectieven te kijken naar bestaande problemen. Het levert daarmee inzichten op die je nog niet had.
  • Brainstormen werkt omdat het een actief beroep doet op de capaciteit van je brein.

 

Brainstormen is vooral ook heel erg leuk om te doen

Na een enkele uren effectief brainstormen ga je waarschijnlijk de deur uit met een berg nieuwe goede ideeën. Ideeën om nu eindelijk dat probleem een keer op te lossen, nieuwe ideeën over productontwikkeling, marketing ideeën, enz.

En het levert ook nog wat op voor je werknemers. Brainstormen is ook gewoon heel leuk om te doen. Het brengt mensen van diverse disciplines binnen je bedrijf samen, zorgt voor onderling begrip en het geeft mensen een boost om samen iets op te pakken.

 

En na een gezamenlijke brainstorm is het prima vertoeven op een zonnig terras, met zijn allen, met een zomerse versnapering.

 

Wil je weten wat brainstormen voor jou bedrijf kan betekenen, neem dan contact op via info@glm-consultancy.nl

 

Wil je deelnemen aan onze Masterclass ‘Creatief denken’, schrijf je dan in.

 

Gastblogger: Carla Verweerden, Marketing power en projectmanagement

Jarenlang marketing ervaring bij diverse bedrijven. Mijn passie ligt bij het MKB; het oplossen van vraagstukken die een klantgerichte organisatie in de weg staan. Geen luchtfietserij, maar concreet, aan de slag. Met gevoel voor de organisatie en de klant.

6 augustus 2019.

 

 

 

 

 

 

 

Typ uw gewenste zoekwoord in en duw op Enter om te zoeken