Waar het jaar 2020 economisch gezien geweldig van start ging, zitten wij binnen 3 maanden vol in de crisis. Er ontstaat zelfs een golf van faillissementen. Gelukkig zijn er ook sectoren die juist nu floreren, maar de meeste bedrijven ervaren problemen. Hoe gaat het met jouw bedrijf? Zie jij het faillissement van je onderneming op je afkomen?

 

Slapeloze nachten

Als je het faillissement op je af ziet komen dan spoken er 24/7 vragen door je hoofd: “Hoe moet dat nu met mijn bedrijf? Hoe moet dat nu, nu ik geen enkele omzet meer genereer? Hoe moet dat nu, nu er geen markt meer is voor mijn product of dienst?” en “Help, ik heb geen financiële buffer om deze periode te overbruggen. Wat moet ik doen nu er een faillissement dreigt?” Deze en vele andere vragen zijn de afgelopen week aan mij gesteld.

Een crisis kan in vele hoedanigheden op je pad komen. Zelf ben ik vaker met de neus op de feiten gedrukt en zeker toen ik in 2008, midden in de crisis, mijn nieuwe bedrijf opstarten. Ik kwam als interim manager meteen vol in het crisis management terecht. Ik zag wat voor drama’s er zich binnen bedrijven afspeelden en ook wat in mijn beleving nodig was om het tij te kunnen keren. Waar bleek ik het verschil te kunnen maken? Met mijn specifieke aanpak heb ik in de afgelopen jaren menig bedrijf in periode van crisis succesvol begeleid.

 

Een crisis, een kans

Kijk naar de mogelijkheden en kansen die je als ondernemer op het moment van crisis nog hebt. Oplossingen om er op een positieve manier “aan uit te komen” en de schade te beperken. Kortom: op het moment van crisis staat jouw bedrijf en dus ook jouw wereld in brand en moet er iets gebeuren. Je kunt in deze fase immers niet vluchten en denken dat de tijd alles zal oplossen …

 

Wat moet je echt gaan doen

  1. ‘Herken’ en ‘erken’ dat jouw bedrijf in de gevarenzone zit …
  2. Kom in actie. Zoek kansen en mogelijkheden om het tij te kunnen keren. Is er ‘laaghangend fruit’? Dat wil zeggen, zijn er kansen die je weinig moeite en energie kosten, maar die wel voor omzet kunnen zorgen?
  3. Ga in gesprek met je leveranciers, verhuurder, bank en overige crediteuren. Vreselijk moeilijk, maar echt doen. Blijf communiceren.
  4. Heb je nog (financiële) tijd om buiten je comfortzone op zoek te gaan naar oplossingen? Doe dat dan.
  5. Koester je klant, deze is juist nu voor jou het meest waardevol, ook al kun je geen enkele dienst leveren. Jouw klant is nog steeds jouw kapitaal!
  6. Focus! Ga niet ‘honderd borden in de lucht houden. Doe enkel datgene wat prioriteit heeft.
  7. Rust, ontspanning en gezond leven, is onontbeerlijk. Hoe moeilijk dat in deze fase ook is. Ondernemen is topsport, juist in deze moeilijke periode van crisis. Zorg goed voor jezelf.
  8. Schroom niet en vraag om hulp …

Voor de meeste ondernemers is het afnemen van liquiditeit het meest zichtbare teken dat het niet goed gaat met het bedrijf. Wellicht kan het noodpakket, aangeboden door de overheid, je ondersteunen en uitkomst bieden. De rijksoverheid kan je verder helpen: Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren. 

Kom je er zelf niet uit? Vraag dan je accountant om je te helpen de antwoorden te vinden op jouw specifieke financiële vragen.

 

Korte termijn strategie – op zoek naar nieuwe wegen

Deze crisis vraagt voor een veranderde aanpak, nu en per direct! Ligt jouw bedrijf door de crisis volledig plat, kijk dan naar de mogelijkheden die er per direct zijn om toch in contact te blijven met je klant. Zijn er producten of diensten die je alsnog kunt leveren, doe dat dan. Blijf waar mogelijk wel communiceren met je klant, zodat ook zij weten wat je voor hen kunt betekenen.

 

Durf, lef en vertrouwen!

Durf te veranderen en ‘denk om’. Uiteraard is “omdenken” niet het toverwoord tijdens deze crisis. Maar Lock-down, stil blijven zitten, gaat je zeker geen nieuw business-en verdienmodel opleveren. Durf en heb lef! Vertrouw op jouw innovatievermogen en op je veerkracht. Ook nu: je kunt meer dan je denkt. Kijk om je heen: wie is diegene waar jij mee kunt gaan samenwerken? Wat is nu dat te gekke idee, om de dans van het faillissement te ontspringen? Wees creatief, ga brainstormen en kijk wat nu in deze crisis jouw kansen zijn.

 

Hoe ga jij deze crisis overwinnen?

Ga aan de slag met de 8 stappen die hierboven genoemd zijn. Heb je daar hulp bij nodig, neem dan contact op met een ervaren business-mentor of crisismanager. Een crisismanager kijkt vanuit een ander perspectief met je mee. Wil jij een afspraak met mij, dat kan.

Gratis crisis gesprek

Speciaal voor deze periode heb ik extra tijd vrijgemaakt voor een gratis “crisis-gesprek” voor ondernemers.

Elke dag van 17.00 uur tot 18.00 uur. Bel direct om een afspraak in te plannen voor jouw crisis gesprek: 06-13693147 of mail naar info@glm-consultancy.nl of via GLM Consultancy. Al na dit gesprek heb je nieuwe inzichten in wat er op dit moment mogelijk is.

Blijf gezond.

Houd moed en heb vertrouwen, weet dat je er niet alleen voor staat …

 

Hartelijke groet,

Gerrie Lemmers
GLM-Consultancy