In deze winterperiode, waar wij zo nu en dan lonken naar de lente, zitten we volgens de natuur in de periode van rust, stilte en bezinning. Tijd om te mijmeren over jouw leven, het leven en vooral ook over de zaak van je leven. Jouw Bedrijf! Wellicht loopt jouw bedrijf op volle toeren en is er niets wat jou uit je kostbare slaap gaat houden. De rollen en taken zijn intern perfect ingevuld en je zit in een positieve energie en flow.

Slapen of piekeren..?

Of…het voor jou toch enigszins anders…? Het loopt in jouw bedrijf allemaal best aardig, maar ergens heb je toch het idee dat er meer te halen valt uit de activiteiten die je dagelijks doet. Je wilt voor je kostbare inzet en energie meer resultaat, omzet en winst generen. De ideeën daarvoor komen niet spontaan naar boven. Het is moeilijk om problemen en piekermomentjes zomaar luchtig te bespreken tijdens een netwerklunch of bijeenkomst. Er is iets, waar je mee aan de slag wilt, maar “hoe” is je nog niet duidelijk. Troost je, je bent niet de enige die hiermee worstelt. Ondernemers die spontaan het ene na het andere idee opperen zijn sterk in de minderheid.

Creatief denken, hoe doe je dat?

Hoe kom je tot onconventionele, nieuwe creatieve gedachten gangen? Creatieve ideeën zijn niet een kwestie van aanleg, creativiteit of geluk hebben…dat is gewoon hard werken.

Er zijn veel verschillende technieken om te komen tot nieuwe onverwachte en creatieve ideeën. Al deze technieken hebben gemeen dat ze volgens strikte regels uitgevoerd worden. En dat is nodig, want uiteindelijk wil je wel met een bruikbaar en waardevol resultaat naar huis.

Creativiteit blokkeert

Alex Osborn was de eerste die een techniek voor creativiteit samenpakte en er de naam ‘brainstormen’ opplakte. Osborn stond aan het hoofd van een creatief topbureau in de USA. Zij moesten dus meer dan gemiddeld sterke en originele ideeën ontwikkelen voor grote en kleine merken. Wat hem opviel dat was dat zijn mensen vaak met geweldige ideeën kwamen, vooral als ze in hun eentje werkten. Tijdens meetings, of in een groep was het resultaat vaak veel minder. Alsof hun creativiteit dan blokkeerde.

Wat gaat er fout in een gewone meeting?

Probleem was dat tijdens deze meetings, de mensen meer tijd en aandacht besteedden aan het bediscussiëren van de voorgestelde ideeën dan aan het ontwikkelen van ideeën. Mensen waren meer bezig zijn eigen idee te verdedigen dan zich open te stellen voor een nieuw idee. Alex Osborn dacht ‘dit moet beter kunnen’. Daarvoor ontwikkelde hij een methode die wij nu ‘brainstormen’ noemen.

Zijn ‘brainstorm-techniek’ leverde meteen meer resultaat:
– Als mensen samen over ideeën en of oplossingen spreken, komen er significant betere, originelere ideeën of oplossingen
– De techniek van brainstormen stimuleert mensen om los van vaste patronen te denken
– Brainstormen levert zowel voor oude als voor nieuwe problemen frisse ideeën op

Waarom brainstormen werkt

Brainstormen is niet met de benen op tafel en ongestructureerd over ‘nieuwe’ ideeën nadenken.
– Om het maximale eruit te halen werk je vanuit een set basisregels en technieken die jou en je team helpen om tot ideeën te komen.
– Brainstormen nodigt uit om vanuit meerdere perspectieven te kijken naar bestaande problemen. Het levert daarmee inzichten op die je nog niet had.
– Brainstormen werkt omdat het een actief beroep doet op de capaciteit van je brein.

Brainstormen is leuk en zeer effectief!

Na een enkele uren effectief brainstormen ga je waarschijnlijk de deur uit met een berg nieuwe goede ideeën. Ideeën om nu eindelijk dat probleem een keer op te lossen, nieuwe ideeën over productontwikkeling, marketing ideeën, enz.
En het levert ook nog wat op voor je medewerkers en zeker ook voor je klanten. Brainstormen is ook gewoon heel leuk om te doen. Het brengt mensen van diverse disciplines binnen je bedrijf samen, zorgt voor onderling begrip en het geeft mensen een boost om samen iets op te pakken.

En wat is er nu mooier dan, na een brainstorm, samen af te sluiten onder het genot van een gezamenlijke borrel. Iedereen bruist van de ideeën en ook na de training kunnen jullie met elkaar in contact en gesprek blijven. Het netwerk is vergroot en wie weet waar jullie elkaar zelfs kunnen versterken. Ik zou het wel weten: ik ga ervoor!

Wil je weten wat brainstormen voor jou bedrijf kan betekenen, neem dan contact op via info@glm-consultancy.nl
Wil je deelnemen aan onze Masterclass ‘Creatief denken’, schrijf je dan in via de website www.glm-consultancy.nl

Co-productie:

Gerrie Lemmers – Business Mentor, Consultant, Business Coach, gericht op groei en ontwikkeling.
Carla Verweerden – Gast blogger – met jarenlang marketing en business ervaring, met een passie voor het Mkb.
Deze ervaren experts zijn altijd bezig met het laten groeien en ontwikkelen van bedrijven, bewezen innovatief en onderscheidend.