Staat jouw ladder tegen de juiste muur?

Het jaar is gestart, de goede voornemens zijn al enige tijd geleden gemaakt en Blue Monday is een gepasseerd station. Zijn jouw goede voornemens al omgezet in daden? Bent je vol ijver aan de slag gegaan met enkele van je goede voornemens? Goede voornemens vinden altijd hun oorsprong in “iets willen veranderen”, of iets zodanig toevoegen of wijzigen dat er een verandering optreedt. Niet onbelangrijk bij het maken van goede voornemens is dat wij het liefst een resultaat ervaren op korte termijn. Dat betekent de comfortzone verlaten en starten met iets nieuws. Sommige zaken zijn eenvoudig op te pakken en eenvoudig te realiseren. De meeste veranderingen zijn immers binnen handbereid.

Wat is er daadwerkelijk voor jou verandert in dit nieuwe jaar en in de afgelopen maand? Heb je al jouw goede voornemens al in de praktijk gebracht? Bent je zichtbaar of onzichtbaar een andere weg ingeslagen?  IJskoud douchen in de morgen of iedere dag een uurtje eerder opstaan om te sporten….? De energie die op die momenten vrij komt is zo groot, dat dit absoluut zichtbaar zal zijn in je functioneren en handelen. Maar ook andere doelstellingen benoemen en behalen geeft een positieve boost.

Welke doelstellingen heb jij voor jouw bedrijf in het 1e en 2e kwartaal als stip op de horizon gesteld? Wat wil of moet je bereiken in de komende maanden? Wat ben je anders gaan doen in de afgelopen tijd en wat wil je nog gaan veranderen in de komende maanden? Welke groei en ontwikkelingen wil jij gaan realiseren? Of twijfel je of je wel op de juiste weg zit? Is er twijfel of dit wel de goede koers is die je wilt varen? Door veel ondernemers zal ook deze vraag vaak worden gesteld.

Staat jouw ladder nog tegen de juiste muur?
Voor veel ondernemers zijn de dagen druk bezet en blijft er vaak weinig tijd over om echt aan de slag te gaan met diepere vraagstukken. “Och, wij doen toch al immers zo veel jaren, wat wij doen, waarom zouden wij het anders gaan doen?” Als er geen echte noodzaak is en als er nog steeds een goed rendement wordt behaald dan zal menig ondernemer deze vraag voor zich uitschuiven. Uiteraard denk je na over de ontwikkelingen van het bedrijf en hoe het bedrijf straks wordt voortgezet als jij niet meer de Septer zwaait, maar veel meer dan dat is het vaak niet. Concrete vraagstukken worden eerder naar achter geschoven dan naar voren gehaald.

Staat jouw ladder nog tegen de juiste muur?
Dit is dus een vraag die niet altijd de hoogste prioriteit heeft. Tot het moment dat het echt noodzaak wordt, dan komt deze vraag concreet om de hoek kijken. Ik ben te weinig op de hoogte van de interne organisatie problematiek van V&D, maar toch stel ik mij hierbij ook deze vraag. Stond daar de ladder nog tegen de juiste muur? Was het wenselijk en noodzakelijk geweest dat er al lange tijd terug een koersverandering was ingezet, die zoals nu blijkt niet of te laat is ingezet? Het warenhuis draaide in zijn “oude constructie” niet echt super top, maar toch waren er blijkbaar niet voldoende redenen om de alom bekende koers te verlaten en om te veranderen. Binnen de interne organisatie van V&D zijn er de laatste jaren zeker vele veranderingen doorgevoerd maar het bekende concept werd niet volledig onderuit gehaald. Tot het moment dat er dus door andere rigoureuze keuzes werden gemaakt. Met alle gevolgen van dien. Had dit überhaupt voorkomen kunnen worden en zo ja hoe?

Staat jouw ladder nog tegen de juiste muur?
Voor de continuïteit van jouw bedrijf is deze vraag vaak een cruciale vraag. Uiteraard kan deze vraag doorgetrokken worden naar heel veel andere situaties. Ook op het gebied van arbeidsrelaties, privé relaties, je persoonlijke drijfveren en persoonlijke doelen. Voor ieder bedrijf én persoon is het goed om jezelf af te vragen of je nog op de juiste weg zit. Kan jouw bedrijf de noodzakelijke ontwikkelingen doorvoeren die voor de toekomst noodzakelijk zijn? Ben jij nog wel de ondernemer van 25 jaar geleden die met veel ambitie en passie zijn eigen bedrijf heeft opgezet? Bent jij nog de motivator en initiator binnen jouw bedrijf en weet je nog dagelijks het maximale uit jezelf en uit jouw medewerkers te halen?

Zolang je bedrijf goed draait, zal er geen noodzaak zijn om de ingezette koers te wijzigen. Zodra er kleine haarscheurtjes zichtbaar worden is het nog niet direct noodzakelijk om het roer om te gooien. Vanwege een opgebouwde en gezonde portie bedrijfsblindheid zie je tenslotte deze scheurtjes niet. Je hebt je tijd en aandacht hard nodig om de dagelijkse activiteiten aan te sturen en te managen en wil niet nog meer gespreksonderwerpen in je agenda zetten.

Tot het moment dat er duidelijk iets aan de hand blijkt te zijn. Dat de omzet al lange tijd een dalende lijn laat zien. Tot het moment dat blijkt dat je medewerkers niet meer tevreden zijn en steeds meer kritiek uiten. Tot het moment dat je je afvraagt “wat is er aan de hand en hoe had ik dit kunnen voorkomen”? Tot het moment dat je je afvraagt, waar moet ik beginnen en wil ik dit nog wel?

Begin iedere dag en iedere maand weer met “het einde voor ogen”. Wat wil ik bereiken, welke doelen wil ik behalen en waar sta ik voor. Wat werkt nog goed en wat verdient de directe aandacht. Treed tijdig uit de comfortzone en ga je grenzen verleggen. Begin de komende week met ijskoud douchen en kijk wat dat met jou doet. Kunt je de energie die op dat moment vrij komt ook inzetten voor je eigen bedrijf? Kun jij jouw bedrijf uit de comfortzone halen en naar een hoger niveau brengen?

Staat jouw ladder nog tegen de juiste muur?
Daar wil ik het graag met jou als ondernemer over hebben. Zonder bedrijfsblindheid, zonder gekleurde bril en met een flinke portie kennis en ervaring wil ik graag kijken naar jouw organisatie en bedrijfsfilosofie. Is deze toekomstproof? Kunt je met de huidige resultaten en het huidige concept fluitend richting 2020? Heb jij jouw interne organisatie dusdanig goed op orde dat ook jouw medewerkers dagelijks fluitend naar het werk gaan en weten dat ook hun ladder tegen de juiste muur staat?

Via een gesprek, een korte of diepgaande analyse of een brainstormsessie kan ik samen met je op zoek naar de onbenutte kansen en mogelijkheden van jouw bedrijf!