Het is een lastige tijd. Terwijl jij op zoek bent naar manieren om deze Corona-crisis met al haar maatregelen te overleven, lijken je medewerkers er wat anders in te staan. Alhoewel je altijd blij bent geweest met je team, krijg je nu het idee dat er verandering in komt. Zou het thuiswerken hier een rol in spelen?

Logisch

Ergens is die verandering logisch. We hebben allemaal een spannende periode achter de rug. En helemáál achter de rug is die nog niet. In de periode dat je medewerkers thuis zijn gaan werken, zijn zij, net als jij, ook na gaan denken. Over waar zij op dit moment in het leven staan. Hoe zij in hun werk staan. Hoe zij het hebben ervaren, voor Corona. En hoe zij het willen ervaren daarna. Precies dezelfde gedachten als die jij waarschijnlijk hebt gehad. Waarbij jij natuurlijk extra zorgen hebt gemaakt; om je bedrijf en juist om je team.

Dat laatste is niet wat zij heel duidelijk vanaf hun thuiswerkplek mee hebben gekregen. Hoeveel mooie en motiverende mails je misschien ook hebt gestuurd. Het is dus logisch dat jullie er niet meer hetzelfde in staan, en dat er verandering lijkt te komen in hoe jij naar je team kijkt. En misschien dus ook in hoe zij kijken naar jou.

Wat kun je doen?

Het allerliefst wil je een team dat volledig klaarstaat en meedenkt met jou. Misschien was dat voor de crisis en het thuiswerken het geval. Het kan ook zijn dat je toen al op zoek was naar een manier hoe je dat voor elkaar kon krijgen.

Een team dat volledig klaarstaat en meedenkt is een betrokken team. Over het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers heeft Gallup al langer geleden belangrijk onderzoek gedaan. Gallup is een Amerikaans onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar onder andere medewerkersbetrokkenheid. Uit een van die onderzoeken is gebleken dat 61% van de medewerkers betrokken is als ze voor een leidinggevende werkt die focust op de sterke punten van de medewerker.
Een van de adviezen die hieruit volgt, en die ik als senior business mentor onderstreep is dat je ervoor zorgt dat je medewerkers hun natuurlijke talenten kunnen ontplooien en van daaruit verder kunnen groeien, waardoor zij ook bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Het moment dat je hier aandacht aan geeft, juist in deze crisistijd, kan dat heel positief zijn.

De vrouwelijke vrachtwagenchauffeur

Een van de bedrijven die ik begeleidde tijdens een reorganisatie, had van een chauffeuse een strak en ingrijpend voorstel ontvangen om de routing binnen de transportafdeling volledig om te gooien. Het voorstel betekende een enorme stap vooruit.
De directeur had het voorstel van het meisje meteen opzijgeschoven. Hij geloofde simpelweg niet dat het een efficiënte optimalisatie kon zijn.

Wat hij niet wist, en ik later in gesprekken ontdekte, was dat het meisje ondertussen economie studeerde aan de Universiteit. Ze had de baan om redenen nodig en haar studie dus niet vermeld toen ze solliciteerde. Ze wilde namelijk niet als overgekwalificeerd worden afgewezen.

Haar voorstel en inbreng was enorm waardevol. Iets wat de directie lastig vond om te zien. Mede doordat de conservatieve directeur vond dat hij het voor het zeggen had en hij het daardoor lastig vond haar voorstel op waarde te schatten.

Mijn boodschap voor hem was dan ook: koester de kennis en de mentaliteit van deze jonge en hardwerkende dame. Hang geen waardeoordeel aan haar vrouwelijk inzicht in de rol en functie die ze had, maar koester het. Betrokken medewerkers zijn kostbaar binnen je organisatie en hebben vaak veel meer competenties, waar je dankbaar gebruik van kunt maken, in plaats van ze onbelicht te laten.

Tijd om nu te schakelen

Als je het bewust vergroten van de betrokkenheid nu niet op zou pakken, is de kans dat je steeds gefrustreerder wordt natuurlijk groot. Daar zitten jij en je team niet op te wachten. Dat draagt niet bij aan een positieve opbouw van je bedrijf. Pak deze medewerkersbetrokkenheid juist nu op als onderdeel van je groeistrategie. Op zo’n manier dat je mensen weer helemaal enthousiast worden en jij ook vol energie kunt schakelen om die stijgende lijn weer te pakken. En dat kan ook als je mensen nog thuiswerken.

Hoe kun je juist nu het goud in jouw medewerkers ontdekken?

Zet het eens op rij: hoe is het nu werkelijk gegaan?
Welke verrassende uitblinkers lieten zich zien?
Vraag ook eens aan jouw medewerkers hoe zij de onderneming in de toekomst zien bijvoorbeeld. Sta open voor hun meningen en laat ze even landen voor je direct beslissingen neemt.

100 dagen Groei Liefdevol Managen

Het creëren van een betrokken team dat klaarstaat en meedenkt met jou, is onderdeel van een speciaal programma dat ik persoonlijk heb ontwikkeld. Uniek in Nederland, samengesteld met meer dan 25 jaar ervaring, voor ondernemers zoals jij. Nu Corona veel verwarring heeft gebracht, kan ik me voorstellen dat je nieuwe en frisse input welkom heet. En hoe fijn is het als je die nieuwe en frisse input vanaf nu 100 dagen lang van mij krijgt.

Begin nog in de zomer!

Het 100 dagen Groei Liefdevol Managen is een online programma, waar je nu, in deze zomer mee aan de slag kunt gaan. Vanwege de corona problematiek, geef ik jou een extra zomerkorting.

Meer informatie en inschrijven: 100 dagen Groei Liefdevol Managen