Het kan moeilijk zijn om deze zin te geloven. Maar in de 25 jaar ondernemerschap heb ik inmiddels aardig wat crisissen overwonnen, door ze te gaan zien als een kans. Crisissen zorgen voor een nieuwe stap in je persoonlijke ontwikkeling, dat zich ook in je ondernemerschap laat zien. In dit blog geef ik je een nieuwe bril om naar de Coronacrisis te kijken en je bedrijf.

 

Eerst even over de crisissen op mijn pad

In 1998 draaide ik samen met mijn man een goedlopend ambachtelijk timmerbedrijf. Echter kon hij er niet van genieten. Er speelde van alles, en na verloop van tijd werd duidelijk dat hij ziek was. Zo ziek dat hij niet meer verder wilde in het leven. In 2004 stond ik voor het voldongen feit: ik was alleen met de kinderen en de zaak. En dan moet je door. Wat ik deed. De oerkracht die dan in je naar bovenkomt helpt je beslissingen te nemen en nieuwe keuzes te maken. Want dat is wat er noodzakelijk is in crisistijd. Vanaf dat moment begon ik te investeren in mijzelf om mezelf krachtiger te maken en verder te ontwikkelen als expert.

Niet zo heel veel later startte ik GLM Consultancy. Waarna de economische crisis in 2008 behoorlijk aandacht van mij vroeg. Het was economisch gezien wereldwijd één van de meest turbulente jaren. De eerste twee kwartalen waren nog goed, het derde luidde een daling in en het laatste kwartaal ging het mondiaal bergafwaarts met de economie. Precies in dat jaar kwam ik in contact met FC Eindhoven, een voetbalvereniging die voetbalde in de eerste divisie. Het voortbestaan van deze vereniging was serieus in gevaar: de club kwam onder curatele van de KNVB. Het was van belang dat zij de stijgende lijn weer kon oppakken. Vanuit de gedachte dat elke crisis een kans in zich heeft – en vaak zelfs meer dan één – zorgde ik in samenwerking met de interim bestuurders en de actieve leden van de businessclub, dat het voortbestaan van de club (die in 2009 100 jaar zou bestaan) werd zeker gesteld.

Vanaf dat moment sprak ik dagelijks met grotere en kleinere ondernemers die zich te midden van een crisis bevonden of zelfs dreigden failliet te gaan. In deze Coronatijd is dat niet anders. Dagelijks krijg ik de vraag: ‘Gerrie, heb je even?’ Omdat ik steeds het uitgangspunt hanteer: elke crisis is een kans. Ik help je de kansen te zien en op te pakken, omdat ik je met een frisse blik, een nieuwe bril naar je situatie laat kijken. Hoe kun je het tijd keren als je geconfronteerd wordt met een crisis?

 

Wat biedt de Coronacrisis jou?

De Coronacrisis biedt kansen. Helemaal als je de TOZO bijvoorbeeld alsnog met andere ogen zou bekijken: niet als een vangnet, maar als een springplank. Een duwtje in je rug om opnieuw groei te realiseren. Langzaam worden de regels bijgesteld om de economie niet zo hard te laten dalen als het in 2008 deed. Nu zijn deze crisissen niet hetzelfde: die van 2008 een pure financiële crisis die vanuit de bankwereld kwam. De Coronacrisis is een mondiale gezondheidscrisis die vraag én aanbod treft. Alles is een periode stilgelegd. Het is dus zaak om te bekijken hoe jouw bedrijf er uit kan komen te zien ná deze crisis. In hoeverre is de vraag van je klanten veranderd en kun jij meedraaien met die vraag? Met andere woorden: hoe kun jij je aanbod bij gaan stellen om passend te zijn in de wereld anno nu? Hoe kun je daar de TOZO voor inzetten, zodat die een springplank voor je wordt?

 

“Zie de TOZO als een springplank: niet als een vangnet”

 

Wat er ook gebeurt: kijk uit naar die kans

Of de crisis waar jij je in bevindt nu een oorsprong heeft in mondiale, landelijke of regionale veranderingen (zoals Corona) of in persoonlijke omstandigheden: wanneer jij weet hoe je boven de situatie uit kunt stijgen, kun je uitkijken naar de kans die de crisis je brengt.

 

100 dagen groei

Wil jij vanaf nu in elke crisissituatie snel een heldere blik krijgen, zodat je die kansen spot die je helpen je bedrijf alsnog die groeicurve te laten pakken? Wil jij alsnog opnieuw naar de situatie kijken waarin jij je nu bevindt en kansen zien? Vanuit vertrouwen en weten? Met de ervaring en input van mij? Dan kun je nu meedoen aan het online programma 100 dagen Groei Liefdevol Managen.
Omdenken en schakelen om alsnog je omzet te boosten. Kansen zien die bijdragen aan een goede afsluiting van dit jaar.

100 dagen Groei Liefdevol Managen is een Groei-programma én volledig online. Ik heb al mijn kennis en knowhow verwerkt in dit programma, waarin ik je help de zaak op orde te hebben en te houden. Ik geef 100 dagen lang een frisse blik, leer je te kijken door een nieuwe bril.

Meer informatie en inschrijven: 100 dagen Groei Liefdevol Managen

 

Elke crisis is een kans. Dit is zo’n kans.